Standard organizacyjny Teleporady w ramach Podstawowej Opieki Zdrowotnej w NZOZ ,,Przychodnia” sp. z o.o.
W NZOZ ,,Przychodnia” sp. z o.o. Pacjenci mają dostęp do:
- porady udzielanej w warunkach ambulatoryjnych,
- porady udzielanej w warunkach domowych
- porady udzielanej przy wykorzystaniu dostępnych systemów łączności- TELEPORADA
PODSTAWOWE ZASADY KORZYSTANIA Z TELEPORADY:
TELEPORADY W POZ:
- są bezpłatne,
- skorzystać z nich mogą pacjenci, którzy złożyli deklaracje
w NZOZ ,,Przychodnia” - TELEPORADY udzielane są telefonicznie,
- na teleporadę można umówić się: telefonicznie lub osobiście, w tym również za pośrednictwem osoby trzeciej.
NUMERY TELEFONÓW:
NZOZ ,,Przychodnia” Kościerzyna |
|
Teleporada lekarska | 58 680 24 -40/-41/-44 |
Teleporada pielęgniarki środowiskowo rodzinnej | 58 680 24 79 |
Teleporada położnej środowiskowo-rodzinnej | 58 680 24 74 |
Ośrodek Zdrowia w Dziemianach (lekarz,pielęgniarka) | 58 688 00 13 |
Ośrodek Zdrowia w Karsinie (lekarz, pielęgniarka, położna) | 58 687 31 15 |
Ośrodek Zdrowia w Łubianie (lekarz, pielęgniarka) | 58 687 44 77 |
Ośrodek Zdrowia w Lipuszu (lekarz, pielęgniarka) | 58 687 45 13 |
Osoba rejestrująca rozpoznaje potrzebę zdrowotną pacjenta, weryfikuje możliwość udzielenia świadczenia, wpisuje do terminarza przyjęć oraz informuje pacjenta o dniu i godzinie teleporady.
Osoba rejestrująca pacjenta po ustaleniu godziny teleporady prosi pacjenta o podanie numeru telefonu kontaktowego, na który będzie się kontaktował lekarz/pielęgniarka/położna POZ.
REALIZACJA TELEPORADY
- Lekarz/pielęgniarka/położna POZ kontaktuje się telefonicznie z pacjentem lub pacjent nawiązuje łączność telefoniczną o umówionej godzinie (o sposobie łączności pacjent informowany jest w trakcie rejestracji).
- Margines czasowy między godziną rejestracji a realną poradą wynosi +/- 60 minut.
- Teleporada następuje po przeprowadzeniu ankiety tożsamości pacjenta. Personel medyczny zadaje pacjentowi trzy pytania weryfikujące tożsamość np.: pesel, adres zamieszkania, czy jest ktoś upoważniony do dostępu do dokumentacji medycznej
lub informacji o stanie zdrowia, czy pacjent korzystał ze świadczeń w innej poradni w ramach naszej placówki. - Teleporada realizowana jest w warunkach gwarantujących poufność, z zabezpieczeniem danych przed dostępem osób nieuprawnionych do uzyskania informacji przekazywanych za pośrednictwem systemów teleinformatycznych.
ZAKRES TELEPORADY
W ramach TELEPORADY lekarz/pielęgniarka/położna może m.in.:
- udzielić porady medycznej lub konsultacji,
- w uzasadnionych przypadkach wystawić: skierowanie, e-ZLA, e-recepte, , e-zlecenie na wyroby medyczne.
- zlecić badania laboratoryjne lub obrazowe,
- zinterpretować wyniki badań dostępnych w dokumentacji medycznej,
- udzielić informacji na temat przyjmowanych leków,
- w oparciu o przeprowadzony wywiad oraz dokumentację medyczną, skierować pacjenta na wizytę stacjonarną,
Podczas teleporady lekarz/pielęgniarka/położna dokonują oceny stanu pacjenta, czy teleporada jest wystarczające dla aktualnego problemu zdrowotnego czy konieczna będzie wizyta osobista, wizyta domowa czy inne świadczenie medyczne, o czym pacjent jest informowany w jej trakcie.
Lekarz/pielęgniarka/położna dokumentuje udzieloną teleporadę. W treści wpisu zamieszcza adnotację o formie porady- teleporada oraz o zweryfikowaniu tożsamości pacjenta.
Przed zakończeniem teleporady lekarz/pielęgniarka/położna POZ podsumowuje i weryfikuje, czy przekazane zalecenia są dla Pacjenta zrozumiałe. W przypadku pojawienia się wątpliwości, wyjaśnia powód wydania zaleceń, e-recept czy skierowań na badania dodatkowe
PORADA UDZIELANA W WARUNKACH AMBULATORYJNYCH
Realizowana jest w następujących przypadkach:
- gdy stan pacjenta wskazuje na konieczność przeprowadzenia badania przedmiotowego lub innych procedur z zakresu kompetencji lekarza POZ, niemożliwych do zrealizowania w formie teleporady
- gdy ustalenie postępowania diagnostyczno-terapeutycznego nie jest możliwe na podstawie informacji zebranych podczas teleporady,
- gdy występują objawy o niejasnym charakterze, znacznym nasileniu, nieustające w czasie, będące przyczyną istotnego niepokoju pacjenta,
Wizyty osobiste są realizowane z zastosowaniem środków bezpieczeństwa , związanych z ryzykiem zakażenia Sars CoV-2 i zgodnie z obowiązującymi wytycznymi w tym zakresie.
ANULOWANIE TELEPORADY
W przypadku trzech nieudanych prób kontaktu podjętych w odstępie nie krótszym niż 5 minut personel medyczny rezygnuje z kolejnych prób kontaktu. Teleporada zostaje wówczas anulowana. W wyżej wskazanym przypadku, pacjent powinien skontaktować się z placówką i dokonać powtórnej rejestracji.
NZOZ ,,Przychodnia” nie ponosi odpowiedzialności za usterki techniczne, uniemożliwiające nawiązanie lub kontynuowanie połączenia, nieleżące po stronie placówki- wówczas ponowiona zostanie próba połączenia, ale jedynie w ramach czasu przewidzianego na porade.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Pacjent zobowiązany jest do nieużywania zwrotów o charakterze niecenzuralnym, obraźliwym, naruszającym dobra osobiste lekarza/pielęgniarki/położnej lub innych osób oraz naruszające przepisy powszechnie obowiązujące. Jeżeli w ramach TELEPORADY lekarz/pielęgniarka/położna stwierdzi, że nie zostały zachowane powyższe warunki ma prawo przerwać rozmowę.
INSTRUKCJA O SPOSOBIE REALIZACJI E-RECEPTY:
Pacjent otrzymuje e-recepte w formie czterocyfrowego kodu przekazywanego ustnie podczas teleporady bądź wydruku w przypadku wizyty w trybie ambulatoryjnym.
https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta/erecepta
INSTRUKCJA O SPOSOBIE REALIZACJI E-ZLECENIA NA WYROBY MEDYCZNE
Pacjent otrzymuje numer zlecenia przekazywanego ustnie podczas teleporady bądź wydruk w przypadku wizyty w trybie ambulatoryjnym.
https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta/zlecenia-na-wyroby-medyczne
INSTRUKCJA O SPOSOBIE REALIZACJI SKIEROWANIA/ E-SKIEROWANIA
Do dnia 7 stycznia 2021 r. pacjenci, którzy otrzymali skierowanie na badanie laboratoryjne bądź badanie RTG zgłaszają się bezpośrednio do pracowni diagnostycznej lub Laboratorium (skierowania zostaną dostarczone przez pracownika rejestracji)
Skierowania do poradni specjalistycznych, szpitali etc. są do osobistego odbioru w Punkcie Obsługi Pacjenta bądź rejestracji Ośrodka Zdrowia.
Od dnia 8 stycznia 2021 r. pacjent otrzymuje e-skierowanie w formie czterocyfrowego kodu przekazywanego ustnie podczas teleporady bądź wydruk w przypadku wizyty w trybie ambulatoryjnym.
https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta/eskierowanie
AKTYWACJA INTERNETOWEGO KONTA PACJENTA POPRZEZ STRONĘ WWW.PACJENT.GOV.PL
Korzystając z IKP, Pacjent posiada w jednym miejscu szybki i łatwy dostęp do:
- dokumentacji medycznej - na przykład e-Recepty i e-Skierowania, a także wyników badań czy wypisu ze szpitala;
- informacji o wysokości refundacji kupionych leków i innych produktów medycznych oraz świadczeń zrealizowanych w ramach NFZ (na przykład przebytego zabiegu lub badania);
- wytycznych dotyczących zaleconej dawki leków;
- informacji o zaplanowanych świadczeniach refundowanych przez NFZ (dot. np. wizyty u lekarza specjalisty czy planowanego terminu rehabilitacji).
Poprzez IKP Pacjent posiada możliwość złożenia e-Deklaracji wyboru lekarza, pielęgniarki lub położnej służby zdrowia (POZ), a także może zapoznać się z obecnie aktywnymi deklaracjami.